Duurzaam voedingsadvies geven

Duurzaam voedingsadvies geven

Iedereen kan voedingsadvies geven. Volg dit dieet, vermijd deze producten of eet niet meer na 20:00. Een van de nadelen is dat het advies slechts tijdelijk wordt opgevolgd en soms zelfs helemaal niet.

Dit heeft er vooral mee te maken dat de motivatie niet helemaal duidelijk is en veel adviezen niet aansluiten op de leefstijl van de klant.

Het is daarom belangrijk om de onderliggende motivatie van jouw klant na te gaan, jouw klant goed te leren kennen en je advies goed te onderbouwen. Je creëert dan een opening waarmee je stap voor stap gezonde eetgewoontes aan kan leren.

Waarom diëten meestal niet werkt

dieet falen

Tegenwoordig bestaan er wel duizenden dieetboeken en allerlei populaire diëten die je kunt opvolgen. Elk dieet kan tot op een zekere hoogte werken, maar weten we vanuit onderzoek dat 20% van de mensen hun verloren lichaamsgewicht onderhouden.

De rest van de mensen komen weer aan en in het slechtste geval wegen ze zelfs zwaarder dan voorheen. Dit heeft er meestal mee te maken dat:

  • De diëten te restrictief zijn. Het dieet bestaat uit te weinig calorieën en/of is te beperkt in de voedselkeuzes die je mag maken
  • Men niet met de juiste mindset dieet. Op zoek naar een snelle oplossing i.p.v. een lange termijn oplossing
  • Er niet wordt gewerkt aan duurzame en gezonde eet- en leefstijlgewoontes. Dieten op wilskracht i.p.v. op leefregels
  • Men niet met de juiste motivatie dieet. Het is opvallend dat mensen die willen afslanken vanwege hun uiterlijk, meestal minder succes hebben dan mensen die afslanken vanwege het verhogen van hun vitaliteit.

Het is daarom belangrijk om de onderliggende principes te leren van een effectief en duurzaam dieet, zodat het dieet op lange termijn kan worden nageleefd.

Populaire diëten die over het algemeen werken:

  • Low fat (laag in vet)
  • Low carb (laag in koolhydraten)
  • Het Mediterraan dieet
  • Paleo
  • Vegetarisch/veganistisch
  • Gebalanceerd (bijv: schijf van 5)

Het lijkt hierbij niet echt uit te maken welk product wordt uitgesloten. Het uitsluiten van productgroepen leidt namelijk tot bewust eten. Men eet daardoor minder en verliest gewicht als gevolg.

Een vergelijking tussen verschillende diëten laat zien dat niet het dieet, maar of men een bepaald toegewezen voedingspatroon kan volhouden, zorgt voor het beste resultaat.

Dus of je nou low carb, paleo, keto, etc. volgt: alles werkt, zolang je het toegewezen voedingspatroon maar kan volhouden.

Welke overlappende patronen hebben populaire diëten?

Het beste dieet bestaat niet, aangezien elk dieet namelijk wel zo zijn voor- en nadelen heeft. Wat we wel hebben geleerd is dat bepaalde diëten overlappende patronen hebben, die wel gunstig zijn voor onze gezondheid alsook duurzaam zijn. Het gaat hierbij om:

  • Diëten die het ondersteunen om zoveel mogelijk vers voedsel uit de natuur te eten en dus zo min mogelijk bewerkte voedingsmiddelen
  • Diëten die de nadruk leggen op plantaardige voedingsmiddelen
  • Diëten waarin onbewerkt dierlijk voedsel een onderdeel is

Hieruit kunnen we concluderen dat we willen focussen op ‘echt’ voedsel en voornamelijk plantaardig voedsel, om een gezond en duurzaam dieet te volgen. Om zo’n dieet te vormen, moet er vooral worden gericht op het aanleren van gezonde eetgewoontes.

Tips om duurzaam voedingsadvies te volgen

Hieronder vind je 3 tips om duurzaam voedingsadvies te geven.

1. Waarom eten we?

In de basis is het belangrijk om na te gaan waarom we eten. Tegenwoordig eten we voornamelijk om emotionele redenen. Denk hierbij aan de volgende zaken:

  • We eten vanuit impuls (we zien eten/het wordt aangeboden) en niet omdat we honger hebben
  • We eten om iets te vieren (verjaardagen, feestdagen, bepaalde evenementen, etc.)
  • In gezelschap eten we meer
  • Wanneer we minder prettig in ons vel zitten kunnen we meer gaan eten
  • We eten vanuit verveling

Het is daarom belangrijk om hier bewustwording in te creëren en te sturen richting eten om fysieke redenen. Denk hierbij aan eten om:

  • De cellen te voeden
  • De gezondheid van de darmflora onderhouden
  • Voldoende bouwstoffen binnenkrijgen
  • Vitaliteit te verhogen
  • Herstel te bevorderden

Het is dus vooral belangrijk om hierin aan de mindset te werken en nadruk te leggen op eten vanuit fysieke redenen.

Uiteraard zullen emoties min of meer aan voeding gekoppeld zijn. Daarom wil je dat de maaltijden smakelijk zijn, je er een verzadigd gevoel aan over houdt (voldoening) en het doel weet waarom je eet.

2. Een goed balans tussen voedzaam, verzadiging en een voldaan gevoel

Om een bepaald dieet vol te houden, is het belangrijk dat elke maaltijd voedzaam is, verzadigt en voldoening geeft. Hele smakelijke maaltijden kunnen voldoening geven, maar minder goed verzadigen of minder voedzaam zijn.

Het is belangrijk om hier de juiste balans in te vinden en op zoek te gaan naar voedingsmiddelen die passen in de leefstijl van de desbetreffende persoon

Wat is voedzaam?

Om te beginnen is het belangrijk om voedingsmiddelen niet te categorieën in  ‘gezonde’ en ‘ongezonde’ voedingsmiddelen.

Door te veel wortels (gezond) te eten kun je een vitamine A vergiftiging oplopen, terwijl je kunt afvallen en hierdoor je bloedwaarden verbeteren door McDonalds (ongezond) te eten.

Het draait hierbij vooral om context. Ervaar je nadat je een bepaald voedingsmiddel hebt gegeten buikklachten of een andere reactie? Dan kan het zijn dat je een allergie of intolerantie hebt. Het is dan niet verstandig om dit product te eten, ook al bevat het veel bouwstoffen.

Bewerkte voedingsmiddelen zoals koek, bacon, vruchtensappen, plantaardige oliën, margarine, etc. bevatten meer calorieën, suiker, (trans)vetten, zout en zijn door hun samenstelling minder voedzaam. Door de smaak en structuur zijn ze meestal ook hyper belonend, waardoor het makkelijker is om hier op te overeten.

De beste balans tussen verzadiging en een voldaan gevoel

Hoe meer smaken er tijdens een maaltijd worden geïntroduceerd, hoe makkelijker het wordt om te overeten. Vandaar ook dat er bijna altijd wel plek is voor een toetje. Je wilt liever van bepaalde voedingsmiddelen veel eten, dan dat je van alle voedingsmiddelen een beetje eet.

Het komt ook voor dat je maaltijd verzadigt, maar het je geen voldoening geeft. Neem bijvoorbeeld het eten van witvis, met rijst en broccoli, zonder dat er kruiden en specerijen worden gebruikt. Doordat je geen voldaan gevoel hebt, is de kans aanwezig dat je daarna iets lekkers gaat eten.

Het is dus essentieel dat je de vaardigheid ontwikkelt om lekkere maaltijden te kunnen bereiden. Je kunt dan de beste balans creëren tussen verzadiging en voldoening.

Onthoud ook dat het lichaam leert te accepteren te vinden wat we eten. Je raakt gewend aan voedzame voedingsmiddelen, waardoor zoete dranken bijv een te dominante smaak krijgen en het niet meer interessant is om te drinken.

Het wapen om een duurzame leefstijl te vormen is om voornamelijk voedzame voedingsmiddelen lekker te bereiden. Je krijgt dan niet alleen voldoende voedingsstoffen binnen, maar raak je ook sneller verzadigd en behaal je meer voldoening. De drang om extra te gaan eten zal dan afnemen.

3. Routine

Door routine te bouwen, wordt het makkelijker om een aangewezen voedingspatroon vol te houden. Je hoeft namelijk niet meer voor moeilijke besluiten te staan en kan je leven hierdoor makkelijker op auto-piloot draaien.

Het is dus belangrijk om met maaltijdmomenten en dagelijkse activiteiten een vast patroon te vormen. Dit voorkomt het dat er beslissingsvermoeidheid wordt opgebouwd.

Constant nadenken over wat en wanneer je gaat eten, wel of niet dat glaasje wijn, etc. zorgt voor cognitieve uitputting en dat je aandacht ergens anders naar toe gaat, wat kan resulteren in eetbuiten (vooral in de avond).

Het is dus belangrijk dat de dag goed wordt ingepland, zodat er geen beslissingen over het dieet en andere dagelijkse bezigheden gemaakt hoeven worden.

Hoe vorm ik een vaste routine?

Een routine ontwikkelen kan voor sommigen obsessief overkomen, maar het is eigenlijk het tegenovergestelde. Door een vaste routine hoef je dus eigenlijk minder aan je dieet te denken wat je eet, wanneer je eet, etc. aangezien je leefstijl op auto-piloot draait.

  • Bouw een ochtend en avondritueel in. Je ontbijt bijvoorbeeld nadat je hebt gedoucht en je neemt je laatste maaltijd 3 uur voor het slapen.
  • Plan je maaltijdmomenten in op vaste tijden, met speling van 1 uur. Stel je eet normaal rond 08:00, eet dan rond 07:00-09:00.
  • Bereid je maaltijden voor de volgende dag (meal prep), zodat je daar geen beslissingen meer over hoeft te maken.

Mijn overtuiging is dat het investeren in een gestructureerde leefstijl je geheugen bevrijdt van beslissingsvermoeidheid en het makkelijker wordt om een aangewezen voedingspatroon vol te houden.

Conclusie

Duurzaam voedingsadvies is zeldzaam, maar uiteindelijk wel de sleutel om klanten verder op weg te helpen. Meer over diëten en duurzaam voedingsadvies, leer je tijdens de Smart Personal Trainer opleiding.

About the author

Mijn naam is Victor Mooren. Ik ben personal trainer, coach en docent. Mijn doel is om beginners te begeleiden en te laten groeien tot volwassen personal trainers. Ook help ik ervaren trainers om hun vaardigheden en kennis een flinke boost te geven.

Lees Ook:

personal trainer training geven
De balans tussen plezier, uitdaging en resultaat
september 21, 2018
Personal trainer worden 5 belangrijke dingen die je moet weten
Personal trainer worden? 5 tips om je voor te bereiden
juli 31, 2018
5 belangrijke tips voor beginnende personal trainers
5 belangrijke tips voor beginnende personal trainers: Bouw een succesvolle carrière op
juli 1, 2018

Blijf op de hoogte via Facebook