De balans tussen plezier, uitdaging en resultaat

De balans tussen plezier, uitdaging en resultaat

Je hebt het vast wel eens meegemaakt. Je hebt het perfecte schema in elkaar gezet voor je PT klant. Vol enthousiasme gaan jullie ermee van start, maar op korte termijn kom je er achter dat het schema niet helemaal aansluit op de wensen van de klant.

Het is saai, niet uitdagend genoeg of er wordt teveel gefocust op het behalen van resultaten. Hoe vind je hier de beste balans in?

Op zoek naar de optimale balans

De bedoeling van personal training geven is dat er balans zit tussen plezier, uitdaging en resultaat. Dit houdt in dat de trainingen leuk moeten zijn, uitdagend genoeg en er op korte/lange termijn zichtbare resultaten moeten zijn.

persona training

Plezier

Een optimaal programma is uitdagend genoeg en kan de beste resultaten geven, maar wat als de klant hier geen plezier in beleeft? Dan verliest hij/zij de motivatie om te trainen, waardoor er geen goede resultaten worden behaald.

Uitdaging

Een bepaalde oefening kan leuk zijn en bepaalde resultaten bieden. Maar wanneer deze oefening niet uitdagend genoeg is, dan kan dit ten koste van de motivatie gaan.

Resultaat

Voor je klant kan het leuk en uitdagend zijn om elke training andere oefeningen te doen en te blijven variëren, maar dit zorgt ervoor dat er bijvoorbeeld op het gebied van spiermassa opbouwen minder goede resultaten worden behaald. Je hebt namelijk benchmarks nodig om de progressie te meten.

Wat nu?

Om je klanten duurzaam te laten trainen, wil je de trainingen goed afstemmen op hun verwachtingen. Plezier, uitdaging en resultaat wegen niet voor elke klant even zwaar. Sommige klanten vinden plezier bijvoorbeeld belangrijker dan resultaat.

Het kan dan geen kwaad om meer variatie aan te brengen in de oefeningen of om oefeningen uit te kiezen die niet per se in lijn staan met het behalen van optimale resultaten.

Probeer je keuzes en aanpassingen goed te onderbouwen, zodat de klant snapt waarom je bepaalde wijzigingen wel of niet doorvoert. Je klant is in veel gevallen niet op de hoogte van wat feitelijk goed voor hem/haar werkt en zal dus ook meer op gevoel oordelen.

Voorbeelden van casussen

Buikspieroefening personal trainer

Casus 1

Je klant wilt een extra buikspieroefening doen. Kan het voor de resultaten geen kwaad en denk je dat je klant hierdoor meer plezier beleeft of inspant? Dan is het zeker het overwegen waard om een extra buikspieroefening toe te voegen.

Casus 2

Je klant vindt het niet fijn om te squaten, ook al zorgt deze oefening momenteel voor de beste resultaten. Je kan het onderbouwen waarom deze oefening goed voor hem/haar is.

Mochten de resultaten het niet opwegen tegen de inspanning die moet worden verricht, dan kan deze oefening een motivatie breker zijn.

Het is dan verstandig om op zoek te gaan naar een passend alternatief. Bijvoorbeeld een leg press of zelfs een leg extension. Ook al zijn deze oefeningen voor een bepaald doel minder optimaal. Duurzaam wint hier van optimaal.

Casus 3

Je klant vindt de trainingen leuk en uitdagend, maar is niet tevreden met de resultaten. Elke training zorg je voor variatie, maar houd je hier geen progressie van bij. Door oefeningen langer aan te houden en hier de progressie van bij te houden, kan de klant betere resultaten behalen en zijn deze resultaten ook meteen zichtbaar.

Casus 4

Je beginnende PT klant raakt verveeld doordat hij/zij langer dan 4 weken dezelfde oefeningen en herhalingen doet. Onderbouw waarom je in het begin deze oefeningen en herhalingreeksen zo aanhoudt.

Het helpt bijvoorbeeld met het opbouwen van een goede basistechniek, waardoor je in de toekomst meer complexere oefeningen kan doen. Door te veel te variëren, kun je geen goede basistechniek opbouwen. Met een slechte basistechniek behaal je minder goede resultaten en verhoog je het risico op een blessure.

Je kunt hierin altijd een middenweg vormen waarin je de herhalingreeksen aanpast of een andere variant kiest die lijkt op de oefening. Op deze manier onderhoud je een goed balans tussen plezier, uitdaging en resultaat.

Casus 5

Je klant vindt het ook belangrijk om specifiek te richten op balans/stabiliteit, terwijl spiergroei het hoofddoel is. Het is dan belangrijk om te onderbouwen en voorbeelden te geven, dat het onderdeel balans in het huidige schema terugkomt.

Is je klant niet overtuigd en wilt hij/zij graag meer oefeningen voor de balans, dan is het belangrijk om na te gaan welke oefeningen je kan vervangen voor oefeningen waarbij balans een belangrijke rol gaat spelen. Ook zou je dan bewust sportspecifieke oefeningen erin kunnen verwerken.

Conclusie

Wanneer je de optimale balans creëert, zorg je ervoor dat de klant langer bij je blijft en er op lange termijn betere resultaten worden behaald. Meer over coachen en duurzaam trainen leer je tijdens de Smart Personal Trainer opleiding.

 

About the author

Mijn naam is Victor Mooren. Ik ben personal trainer, coach, diëtist en docent. Mijn doel is om (beginnende) personal trainers te begeleiden en te laten groeien tot volwassen professionals.

Lees Ook:

Voedingsadvies
Duurzaam voedingsadvies geven
augustus 31, 2018
Personal trainer worden 5 belangrijke dingen die je moet weten
Personal trainer worden? 5 tips om je voor te bereiden
juli 31, 2018
5 belangrijke tips voor beginnende personal trainers
5 belangrijke tips voor beginnende personal trainers: Bouw een succesvolle carrière op
juli 1, 2018

Blijf op de hoogte via Facebook